ازمایشگات بازیافت co2 در اولین کارخانه فولاد شروع می شود.

ArcelorMittal، صنایع سنگین میتسوبیشی (MHI) و شرکت فناوری آب و هوا D-CRBN در حال آزمایش فناوری جدید برای تبدیل دی اکسید کربن (CO2) جذب شده در کارخانه ArcelorMittal در گنت بلژیک به مونوکسید کربن است که می تواند در تولید فولاد و مواد شیمیایی استفاده شود.

این آزمایش جدید، آزمایشی چند ساله کنونی جذب کربن را که در محل انجام می‌شود گسترش می‌دهد تا امکان‌سنجی استقرار در مقیاس کامل فناوری جذب کربن MHI (فرآیند پیشرفته KM CDR™) را آزمایش کند.

D-CRBN مستقر در آنتورپ، فناوری ای را توسعه داده است که از پلاسما برای تبدیل CO2 به مونوکسید کربن استفاده می کند. با استفاده از الکتریسیته تجدیدپذیر، پلاسما برای شکستن پیوند کربن و اکسیژن استفاده می‌شود و در نتیجه CO2 را به مونوکسید کربن تبدیل می‌کند.

مونوکسید کربن می تواند به عنوان یک احیا کننده در فرآیند فولادسازی – جایگزین بخشی از کک یا زغال سنگ متالورژیکی مورد استفاده در کوره بلند – یا به عنوان یک عنصر اساسی در کارخانه استیلانول گنت، برای تولید مواد شیمیایی یا سوخت جایگزین استفاده شود.

فرآیند D-CRBN به CO2 با خلوص بالا نیاز دارد، که می تواند توسط واحد جذب کربن MHI ارائه شود، که در حال حاضر برای جذب گازهای خروجی کوره بلند و گازهای خروجی از کوره گرم کردن مجدد آسیاب نوار داغ در گنت استفاده می شود.

یک خط لوله بین واحد جذب کربن MHI و واحد D-CRBN در 1 ژوئیه متصل شد تا امکان استفاده از CO2 جذب شده توسط فناوری MHI به عنوان ماده اولیه برای D-CRBN آزمایش شود. پایلوت صنعتی اطمینان حاصل خواهد کرد که هرگونه ناخالصی همراه با CO2 تولید شده در طول فولادسازی، تأثیر مخربی بر روی فرآیند و گاز محصول نداشته باشد.

ArcelorMittal برای دستیابی به اهداف اقلیمی خود تعدادی مسیرهای کربن زدایی را دنبال می کند که شامل کاهش 35 درصدی انتشار CO2 از ArcelorMittal اروپا تا سال 2030 است. یکی از این مسیرها، تولید فولاد کربن هوشمند است که از کربن دایره ای در کوره بلند استفاده می کند. (جذب و ذخیره کربن (CCS) یا استفاده (CCU))

Manfred Van Vlierberghe، مدیر عامل ArcelorMittal بلژیک، گفت: “ما مفتخریم که بخشی از این آزمایش منحصر به فرد جذب و استفاده کربن در گنت هستیم، که بخشی از استراتژی ما برای توسعه مسیر تولید فولاد کربن هوشمند در ArcelorMittal بلژیک است. تیم مهندسین ما برای رسیدن به این مرحله با شرکای ما سخت کار کرده اند – و ما از اینکه شریک جدید ما، D-CRBN، این فناوری جدید CCU را در بلژیک ایجاد کرده است، هیجان زده هستیم.

Gill Scheltjens، مدیرعامل D-CRBN، گفت: «تولید برقی فولاد چالش برانگیز است، اما فرآیند D-CRBN، که انتشار CO2 را دوباره به CO بازیافت می‌کند، یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه و مقیاس‌پذیر ارائه می‌دهد.

فناوری آن می تواند کوره های بلند موجود را برق و کربن زدایی کند و مصرف زغال سنگ آنها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. تبدیل مجدد CO2 به CO برای تولید فولاد، نیاز به هیدروژن سبز را در آینده محدود می کند و هزینه های محصولات بدون انتشار را کاهش می دهد. بخشی از CO تولید شده را می توان به عنوان خوراک به شرکت های شیمیایی همسایه عرضه کرد.

تاتسوتو ناگایاسو، معاون ارشد راه‌حل‌های GX (تحول سبز) MHI، گفت: «CCUS نقش مهمی در کربن‌زدایی دارایی‌های موجود در صنعت فولاد خواهد داشت. همکاری ما با ArcelorMittal و D-CRBN در بلژیک ابزار دیگری را برای این صنعت برای کاهش ردپای کربن خود فراهم می کند – ضبط انتشار گازهای گلخانه ای، تبدیل آنها به یک ماده اولیه با ارزش و بازگرداندن آنها به فرآیند.

گزارشی توسط گروه حمایت از فولاد، SteelWatch، مدعی شده است که ArcelorMittal با صرف یک سوم (500 میلیون دلار) از 1.5 میلیارد دلاری که در سه سال گذشته برای کربن زدایی متعهد شده بود، «در ادعای خود برای رهبری تغییرات آب و هوایی شکست خورده است».

تحت مسیر “DRI نوآورانه” دومین فولادساز بزرگ جهان، برنامه‌های خود را برای انتقال نیروگاه‌های کوره بلند خود به فرآیندهای تولید مستقیم آهن (DRI) با استفاده از هیدروژن سبز و یا کوره‌های قوس الکتریکی (EAF) برای پاکسازی عملیات خود اعلام کرد.

منبع: gasworld