کاربرد گازها در صنایع پزشکی و داروسازی

گازها در صنایع پزشکی و دارویی، نقش حیاتی را ایفا می کنند که از متداول ترین کاربرد آن ها در مراکز پزشکی و اهمیت آن ها در توسعه داروسازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

L N2: نیتروژن مایع عمدتاً در سرما درمانی برای برداشتن پوست بیمار استفاده می شود. نیتروژن مایع به از بین بردن ضایعات پوستی از طریق نکروز کمک می کند که در نتیجه یخ زدگی و ذوب سلول ها ایجاد می شود. نیتروژن در انجماد برای ذخیره نمونه های بیولوژیکی، بافت ها و خون در دمای بسیار پایین استفاده می شود. همچنین گاز نیتروژن برای ایجاد یک جو بی اثر در مخلوط های گازی پزشکی استفاده می شود. نیتروژن همچنین به طور گسترده ای در بسته بندی مواد دارویی استفاده می شود تا اکسیژن را جایگزین کند و در نتیجه از اکسید شدن و تخریب داروها جلوگیری کند.

CO2: دی اکسید کربن در روش‌های پزشکی مانند لاپاراسکوپی برای استنشاق شکم استفاده می‌شود و دید واضحی را برای جراحان فراهم می‌کند. همچنین در درمان های تنفسی برای تحریک تنفس در بیماران با شرایط خاص استفاده می شود. در کاربردهای دارویی می توان در تولید برخی داروها و در فرآیندهایی مانند استخراج سیال فوق بحرانی استفاده شود.

O2: اکسیژن برای درمان تنفسی، بیهوشی و پشتیبانی از حیات بیمار در محیط های پزشکی بسیار مهم است. این دارو برای بیمارانی که مشکلات تنفسی دارند، در حین جراحی و در بخش های مراقبت های ویژه تجویز می شود. همچنین در برخی فرآیندهای تولید دارو، به ویژه در واکنش هایی که نیاز به اکسیداسیون دارند، استفاده می شود.

He: هلیوم در مخلوطی با اکسیژن (هلیوکس) برای درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های تنفسی شدید استفاده می‌شود، زیرا مقاومت راه‌های هوایی را کاهش می‌دهد و تنفس راحت‌تر را تسهیل می‌کند. همچنین هلیوم مایع برای خنک کردن دستگاه های MRI و سایر تجهیزات پزشکی استفاده می شود.

N2O: اکسید نیتروژن که معمولاً به عنوان “گاز خنده” نیز شناخته می شود، به عنوان بی حس کننده و ضد درد در دندانپزشکی و جراحی استفاده می شود. تسکین درد و اثر آرام بخش را بدون از دست دادن هوشیاری فراهم می کند.

فرافن گاز تهران توانایی تامین طیف گسترده ای از میعانات گازی همچون نیتروژن مایع، اکسیژن مایع و هلیوم مایع و گازهای فشرده آرگون، هلیوم، نیتروژن، اکسیژن، دی اکسید کربن و مخلوط های گازی مورد استفاده در صنعت پزشکی و داروسازی را دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09106813747 با کارشناسان فنی ما در تماس باشید.